Att anlita Hemverket

Vi anlitade Hemverket som mäklare när vi sålde vår lägenhet för att flytta till huset. När jag började fundera på att använda dem istället för en av de vanliga mäklarfirmorna i stan googlade jag och försökte hitta folk som provat deras tjänst. Det var inte det lättaste att hitta recensioner eftersom de då nyss startat sin verksamhet. Av den anledningen tänkte jag nu dela med mig av min erfarenhet av dem. Om du inte funderar på att sälja ditt boende kan du sluta läsa här... :)

image18


Allt jag skriver är mina erfarenheter av hur det var när jag anlitade Hemverket i mars 2008. Det är möjligt att det inte fungerar på samma sätt idag.

Hemverket tar ett fastpris på 5000:- Tjänsten innebär i praktiken att man gör det mesta själv.

Vad jag gjorde

- Jag skrev objektbeskrivningen. Det passade mig bra eftersom jag läst massor av objektbeskrivningar och hade en bestämd uppfattning om hur vår skulle vara formulerad.
- Jag beställde information om bostadsrättsföreningen.
- Jag fotade vår lägenhet. Klart det blir bättre foton med en proffsig fotograf och vidvinkelobjektiv, men nog kan jag ta hyfsade foton själv... Däremot kan det vara lite bökigt att få till en planritning. Jag skippade det och beskrev 2:ans planlösning istället. 
- Jag skrev ut material till visningarna från Hemverkets webbsida (beskrivningar att dela ut och skyltar som visade vägen). H snickrade bockar att sätta upp skyltar på.
- Jag annonserade själv i dagstidningen och på Blocket. Kostnad som tillkom alltså.
- Visningarna höll jag själv. Hemverket erbjuder sig att skicka en representant som kan visa objektet. Det skippade jag eftersom jag litar mer på min egen förmåga att visa mitt boende än någon främling som inte jobbar som mäklare och som Hemverket skakat fram som representant i just min stad.

Vad fick jag då för mina 5000:- till Hemverket?

- Det viktiga var att de publicerade min annons på Hemnet. Att annonsen skulle finnas där var ett måste för mig eftersom jag tror att de flesta tittar där.
- Budgivningen kunde skötas i verktyget på Hemverkets webbsida.
- De tillhandahöll mallar jag använde för att skriva ut dokument till visningarna.
- De formulerade kontraktet till försäljningen.

Och det viktigaste; Hur gick det?

Det började bra. De svarade på mail samma dag och det var inget problem att få tag på dem via telefon. Att teckna dem som uppdragsgivare gick fort.

Samtidigt körde de tv-reklam och fick snabbt många nya kunder. Kanske lite väl många... Det tog Hemverket en vecka att publicera informationen om mitt objekt. I längsta laget när jag skrivit allt själv. På webbsidan dök det upp information om att det kunde ta 5 arbetsdagar innan de behandlade den information man skickat dem. Objektbeskrivningen fick inte heller längre ändras hur som helst. Jag var nöjd med det jag skrivit, men upplevde det på flera sätt som att Hemverket fått mer att göra än de hann med.

Hemverket slutade också att svara i telefonen. När jag nu provade att ringa dem hade de istället kopplat in en telefonsvarare där jag fick lämna mina uppgifter så ringde de upp när de hade möjlighet istället. 

Det fanns en bugg på Hemverkets webbsida som gjorde att mina inbokade visningstider såg konstiga ut när jag försökte förlänga tiden visningarna skulle pågå. Hemverket var snabba med att rätta till buggen, men råkade då radera informationen om att jag skulle ha visning på lördagen. Det upptäckte jag på fredag morgon och ni kan ju gissa om jag var arg när det inte gick att få tag på dem o få informationen rättad innan visningen på lördagen...

Det jag var mest missnöjd med annars var att jag inte fick lägga ut datum och tid för mina visningar i själva annonsen. Alltså syntes inte tiderna på Hemnet! För att se när jag hade mina öppna visningar var spekulanterna tvungna att från Hemnet klicka sig vidare till Hemverkets webbplats. Därifrån var det 3 klick till innan tiderna för visningarna gick att se! Riktigt dåligt eftersom folk då lätt missade att det fanns visningar inbokade! Jag påtalade flera gånger att jag ville ha med visningsdatum i min annons, men Hemverket vägrade. De ville att spekulanterna skulle besöka Hemverkets sida...

Det kom få till visningarna (hade nyss letat liknande lägenhet till brorsan så jag visste hur det brukade vara). Som tur var fick vi två spekulanter som var mycket intresserade och budade till ett pris vi var nöjda med. När jag accepterat ett bud i budgivningsverktyget skickade Hemverket mig kontraktet och jag bjöd hem köparen. Vi satt sedan tillsammans och skrev på alla papper.

Slutsats

Om du kan formulera en annons själv och inte ser något problem i att vänta på Hemverket när de ska göra någonting/du vill kontakta dem är Hemverkets tjänst överlag bra. Den är enkel att använda o fungerar som man kan förvänta sig. Buggen jag påtalade rättades direkt. Hade jag däremot vetat att visningstiderna inte skulle visas i annonsen på Hemnet hade jag INTE anlitat dem. Jag tror att fler kommit till visningarna om tiderna visats på Hemnet som för andra mäklarfirmor. Jag kände mig tvingad att komplettera med annons i dagstidningen för att åtminstone några skulle se att det var visning.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hej! Tack för att du tagit dig tid för att skriva om din försäljning. Är själv på väg att sälja och letade efter info om Hemverket. Tack!

2008-07-18 @ 13:36:46
Postat av: Jasmina

Tack för din recension! Att hemverket inte lägger in visningstiderna i annonsen är verkligen dåligt, men beror sannolikt på att de vill få fler träffar på sin hemsida till vilken de säljer annonsplatser. Fler träffar = Högre annonspriser. Någonstans måste ju Hemverket få in pengar. Att leva på 5000 kr per förmedlingsuppdrag framstår ju som en omöjlighet.

2008-08-11 @ 21:41:12
Postat av: Hampus Danielsson

Inledningsvis vill Hemverket tacka för att du tagit dig tid och skrivit om vår tjänst. Feedback är självklart extremt viktigt för tjänstens vidareutveckling. Som du skriver har emellertid mycket utvecklats sedan du använde tjänsten och det du beskriver gör inte riktigt den nuvarande tjänsten rättvisa.



Hemverkets fastighetsmäklartjänst för 5000 kronor introducerades i januari 2008. Tjänsten tecknades över hela landet i sådan utsträckning att vi expanderade i en takt som vi själva inte var förberedda på. (Ett högst angenämt problem förstås, av vilket vi lärde oss mycket). Efter tips och önskemål från våra kunder satte vi ihop en grupp IT-experter, systemutvecklare och registrerade fastighetsmäklare som enbart sysslade med utvecklingen av tjänsten.



De kontaktmöjligheterna som från början sattes upp och som fortfarande i mars var aktiva har nu ersatts med ett kontaktcenter, där direkt-svar på mail och ytterligare personal vid kundsupport är några exempel på förbättringar. Vi har alltid öppet vårt kundtjänstnummer 9-17 på vardagar då vi besvarar säljares och spekulanters förfrågningar. Den i mars aktuella telefonsvararen har nu ersatts av ett kösystem där varje samtal når någon i vår kundtjänst.



När det gäller att vi har valt att exponera visningstider på vår egen hemsida, är förklaringen mycket enkel. Som säljare har du alltid tillgång till vår kommunikationsportal på www.hemverket.se. Därifrån kan du besvara frågor ifrån spekulanter, hitta kontaktuppgifter eller skicka direktförfrågningar till oss. Det ligger därför i säljarens intresse att spekulanterna tar sig in till vår sida, eftersom det är där de också får kontakt med dig som säljare. Allt en spekulant behöver göra idag är att klicka på en länk i annonsen på www.hemnet.se eller www.bovision.se, så får man all information man behöver.

”Tre-klicksmetoden” som beskrivs ovan existerar alltså inte längre.



Avslutningsvis vill vi berätta att vi under 2008 förmedlade hundratals bostäder över hela landet där majoriteten av säljarna var extremt nöjda. Om du funderar på att sälja din bostad via Hemverket och undrar över några av de frågor som tagits upp här, så är du varmt välkommen att ringa oss på vårt kundtjänstnummer 0770 81 00 38.



Hampus Danielsson, Platschef Hemverket

2009-02-11 @ 09:22:52
Postat av: hannes

Tack för att du skrev detta=) ska nog anlita dom pga dom är billiga och verkar fungera ok. vanliga mäklare tar ju mer men ger mer service. själv vill jag tjänna pengar=)

2009-05-04 @ 13:41:03
Postat av: Magnus

Anlita ALDRIG Hemverket!!! De är opålitliga, opersonliga och atändigt upptagna. Ringer man dem, sitter e i en telefonbur och svarar enligt förbästämd mall. De är lika påflugna och otrevliga som telefonförsäljare. Men de är snabba nog med att ta dina uppgifter, och tro mig; så fort du lämnar ditt namn och adress, blir du deras kund som de hävdar att de tecknat ett avtal med - ett avtal som innebär köp av deras tjänst som du alltså måste betala 5000 kr för!!! Sedan har de i och för sig ångerrätt på 14 dagar, men tro inte att det är så lätt att nyttja den! När man ringer för att ångra sig, så hävdar de plötsligt att man valt bort ångerrätt!! Dessutom är de arga och skäller ut en! Jag ska aldrig mer ringa dit för jag vet inte om de kan spåra mitt nummer och på det viset registrera mig som användare av deras tjänst, och så skickar de kanske en faktura för det... på 5000kr så klart.

Jag har skäl att tvivla på att det är riktiga mäklare som arbetar på Hemverket. Inte har de några jurister heller, som det verkar. Det är riktiga försäljare; enda skillnaden mot telefonförsäljare är att de ringer inte hem till dig utan du ringer dem; men - som sagt - passa dig för det innebär att du tecknar ett köpeavtal med dem...

2009-06-03 @ 15:56:22
Postat av: Erik

Här måste jag hålla med Magnus. Anlita ALDRIG Hemverket! Jag anmälde, via deras hemsida, att jag hade en bostad till salu och var intresserad av deras tjänst. En vecka senare hade jag på egen hand lyckats sälja lägenheten och utnyttjade därmed min ångerrätt på 14 dagar. Detta meddelade jag via deras e-postformulär de har på sin hemsida. Något svar på detta meddelande fick jag aldrig, trots att det står klart och tydligt att alla meddelanden skall behandlas inom 24 timmar. En och en halv vecka senare dök det upp en faktura på 5000 kr i brevlådan. Denna vägrade jag självklart betala och ringde upp för att få prata med dem. När jag äntligen fick tag i någon så var de väldigt otrevliga och hotade med straffavgift och inkasso om jag inte betalade inom 10 dagar. Något meddelande hade de aldrig fått påstod de. När jag försökte förklara att jag redan fått sålt lägenheten fick jag veta att detta inte spelade någon som helst roll utan jag var tvungen att betala räkningen ändå, avtalet var bindande hette det. Nu har jag trots allt låtit bli att betala och kommer att vända mig till konsumentverket. Hoppas det löser sig till sist. Så jag säger det igen, anlita ALDRIG Hemverket!

2009-07-01 @ 22:16:07
Postat av: Hampus Danielsson

Vi måste återigen tacka för er respons! Positiv som negativ så är det viktigt för oss i vår fortsatta utveckling.



Då vi inser att missförstånd har uppstått på fler håll än i denna blogg, gällande ångerrätten, så har vi valt att ändra vår registreringsprocess. Nu tecknas tjänsten först när den utskickade dokumentationen återvänder till oss. På det sättet hoppas vi kunna förhindra framtida missförstånd. Notera att vår intention alltid har varit att skapa en så enkel och lättförståelig registreringsprocess som möjligt!



Varje dag väljer 5 – 10 personer runtom i Sverige att förmedla sina bostäder via Hemverket. Majoriteten av dessa är mycket nöjda med tjänsten och det är vanligt förekommande att det inkommer ytterligare objekt i samma närområde som vi tidigare varit aktiva i. För oss betyder det otroligt mycket och är ett bevis på att vår affärsidé är efterlängtad på marknaden. Tyvärr har ovanstående två kunder inte fått erfara en förmedling genom oss och till vårt låga arvode, utan är missnöjda med vår initiala process, vilken vi nu har ändrat.



Avslutningsvis vill vi säga att ni som har frågor kring tjänsten, vill tala med någon av våra registrerade fastighetsmäklare eller komma i kontakt med våra advokater, är varmt välkomna att ringa vår kundtjänst på nummer 0770-81 00 38.



Hampus Danielsson, Platschef Hemverket

2009-08-28 @ 11:16:54
URL: http://www.hemverket.se
Postat av: Markus

Hemverket lever på att bluffa företagare, de lägger ut annonser ingen ser och vill sen ha betalt för detta. Extremt oseriöst bolag.

2009-10-23 @ 09:18:31
Postat av: Beckan

Tack för att du tog dig tid och berättade om din lägenhetsförsäljning Miss Storm. :)



Det verkar som om att Hemverket har rättat till de brister dom du upplevde...



MEN... av dömma av den erfarenhet som andra berättat om i kommentarerna väljer jag att avstå. Jag väljer en annan säljkanal till min villa.



Tack igen! :)

2009-10-25 @ 08:54:08
Postat av: Josef

Hej, vi anlitade hemverket i somras för att sälja vår lägenhet i Älta, Stockholm. Vi valde att även anlita Hemverkets assistent Isabelle, det kostar något mer än att sätta ut annons själv: 15.000 kr. Nu är lägenheten såld till ett pris som vi var nöjda med.



Vi blev mycket nöjda med Hemverkets tjänst och i synnerhet skulle vi vilja lovorda Isabelle som varit en duktig, trevlig och engagerad assistent.



Det engagemang hon visat tror vi är sällsynt bland andra mäklarbolag. Hon har t.ex. inte tvekat att även kvällstid vara tillgänglig och behjälplig gentemot både oss säljare och köparen, för att genomföra affären.



Billigt och BRA!





Josef & Monika D

2009-11-02 @ 16:44:21
Postat av: Bostadsagenten

Intressant diskussion att följa. För de av er som är ute efter ett lågt mäklararvode men däremot vill ha mer och personligare service från er mäklare så kan nog ett besök på vår hemsida vara intressant.

2009-11-04 @ 10:45:44
URL: http://www.bostadsagenten.se
Postat av: Gudrun J

Full kontroll till ett billigt pris. Jag kontaktade en vanlig mäklarbyrå men blev missnöjd med att vara tvungen att ingå ett köpavtal där jag inte hade möjlighet att påverka husförsäljningen. Jag skulle i princip betala en mäklare ett fett arvode för mycket lite arbete. Gick ut på nätet och hittade min frälsare; hemverket. Jag fick göra mycket själv men hemverket gav mig all formell och juridisk uppbackning. Huset blev dessutom sålt till ett mycket högre pris än vad den traditionella mäklaren föreslog.

2009-11-04 @ 16:32:04
Postat av: Niclas

Att anlita Hemverket var också ett bra val även i mitt fall (lägenhet upp till 50k). Vi får hoppas de ska ha i minst 50 kunder/dag istället för 5-10. Varför inte prova med ett arvode på 1500 (huvudsaklig för annonsering) istället för 5000 som idag, i 2-3 månader, och se vad som sker? Om deras marknadsandel ökas 10 gånger till 50 kunder/dag kan de andra mäklare (som jobbar för andra firmor och som troligtvis kommer inte att ha några kunder kvar) redan åka på semester.. hehe..

2009-11-04 @ 19:11:13
Postat av: lena

Hrm.. mycket intressant läsning. Jag har nyss pratat med dem per telefon och fick ett bra intryck. Har en Bostadsrätt att sälja och funderade först på att göra det helt på egen hand, men det känns trots allt tryggare att ha någon att "luta sig mot".

En del negativa toner här men det får väl de flesta vanliga, svindyra mäklare också. Jag vill minnas att mina föräldrar var vansinniga på den mäklare som sålde deras hus. De fick sköta mycket själv även ett par visningar eftersom mäklaren inte hade tid! Dessutom uppstod en del andra problem med den bostad de köpte som mäklaren helt tog avstånd ifrån fast det egentligen var hans ansvar. Han sålde nämligen deras nya bostad till dem samtidigt som han sålde deras hus. Det lutar nog åt att deet blir Hemverket för min del. Tack för att du/ni delar med er av era erfarenheter!

2009-11-05 @ 10:49:24
Postat av: Maj-Lis Adolfsson

Mycket nöjd med att ha sålt en lägenhet via Hemverket våren 2009. Fick bra instruktioner betr. de moment som man själv måste jobba med. Positiv och kunnig personal, allt fungerade perfekt och jag skulle inte tveka att anlita Hemverket igen.

2009-12-11 @ 12:23:12
Postat av: Niclas

Vi sålde strax innan jul 2009 och är överlag nöjda med tjänsten. Det extra jobb som krävs med annonsen och visningarna var väl värt besväret med tanke på det låga arvodet. Kanonbra Hembverket!

2010-01-04 @ 14:29:03
Postat av: Christian

Jag har precis köpt en lägenhet via hemverket i Malmö och har bara gott att säga. Trevlig mäklare som skötte försäljningen och gav ett mycket seriöst intryck, till skillnad från många backslickslynglar vi stötte på när vi gick på andra visningar. Lätt att avtala individuella visningar. Överhuvudtaget var det bra servicenivå för ett så lågt arvode. Vi bestämde oss därför att sälja vår gamla lägenhet via hemverket. Vi använder den fulla tjänsten med mäklare för 15 000 spänn. Med tanke på att lägenheten kommer att säljas för ett par miljoner känns det som ett ganska rimligt arvode. Men det är säkert så att kvaliteten på mäklarna och deras engagemang varierar mellan regionerna, så det är mycket möjligt att Hemverket funkar sämre i andra delar av landet.

2010-02-11 @ 22:41:37
Postat av: Leif

Jag kan bara varmt rekommendera Hemverket. Min försäljning av en bostadsrätt i Göteborg gick väldigt smidigt och bra. Blev positivt överraskad av deras service med tanke på priset. Har man även lite koll på hur marknaden osv fungerar behöver man inte någon större hjälp av Hemverket utan man klarar det mesta själv. Men är man osäker skall man givetvis kontakta dem.



Har även använt traditionella mäklare vid tidigare försäljningar. Det fungerar väldigt enkelt och mäklaren gör allt jobb. Men med tanke på pris-skillnaden och att jag personligen kan få sitta och bestämma hur jag vill exponera min bostad med Hemverkat, gjorde att jag valde dem.



Att det finns folk som klagar beror självklart på att verksamheten då det skedde var relativt ny samt den expansiva perioden för Hemverket. Sådant kommer man inte undan, tråkigt för de som drabbats givetvis.



Men ju längre Hemverket finns på marknaden desto bättre kommer tjänsten bli, deras service och smidighet. Det enda hindret jag tror hemverket har är att övertyga folk om att deras tjänst är lika säker som som en vanlig mäklare. Jag funderade själv lite på det. 5000 kr eller 100.000 kr? Måste vara något som skiljer i ansvar, säkerhet osv. Men efter att kollat upp detta var det inget att tveka på. Det var ingen skillnad, bara att du skall skriva lite text och ta några bilder själv. Det är ju bara att gå in på hemnet och kolla på några objekt om man har dålig inspiration angående bilderna.



Nästa gång jag säljer min bostad, använder jag iaf Hemverket!

2010-02-13 @ 15:16:55
Postat av: bullen

Angående mäklares arvode för borätter i bostadsrättsföreningar.



Tänk om fler ville förstå att mäklaren inte har någon annan funktion än att annonsera bostaden i en förening.



Säljaren säljer inte fastigheten utan sin ägarandel i en förening. Det finns inte alls samma undersökningsplikt och absolut ingen "trygghet" för säljaren för att man anlitar mäklare. - Det är bara för att det är bekvämt och mäklarna drar gärna paralleller till de mer avancerade hus och markförsäljningarna.



Mäklarnas priser för borätter är i nästan alltid vansinnigt överdrivna och helt omotiverade. Jag skulle acceptera en mäklare som tar 5000 kr för annonsplatsen, det låter rimligt.



Men med mina dryga 10 år som ledamot och ansvarig för överlåtelser i en medelstor brf. så kan jag bara understryka budskapet:



Det enda mäklare tar betalt för vid försäljning av borätter är annonseringen och visning.

- Glöm snacket om avancerade kontraktspapper.. Ni kan skriva kontrakt på en servett om ni så känner för det.

- Glöm dolda fel etc. det är föreningen som ÄGER fastigheten, ni skall informera självklart men konstruktion och dolda problem åligger brf'en.



Lycka till med er affär! Även om tiderna är något skruvade när det gäller fastighetsaffärer och priser... - förköp er inte, det kommer en annan tid och man måste ha råd med något mer i livet än 4 väggar.

2010-03-09 @ 23:47:28
Postat av: Rosenborg

Jag tror man gör sig själv en otjänst om man säljer genom en billig mäklarfirma. De tusenlappar man kan tjäna på att jobba med ett billigt mäklarbolag är försumbar om man jämför med de pengar man förlorar när det kommer till hur mycket slutpriset påverkas. Jag köpte en lägenhet 2009 som såldes via en billig mäklarfirma. Taffliga bilder, knappt några texter, "hemprintad" beskrivning, oengagerad och trött mäklare och dessutom var jag ensam på visningen. När jag sålde lägenheten pga 6 månader senare (med i princip oförändrade priser i området under den här tiden vad jag kunde se) anlitade jag en "dyr" firma. Resultatet nu att massor av folk kom på visningen och det blev budgivning. 235 000 i vinst efter det "dyra" arvodet var avdraget. Jag är supernöjd, proffsigt, snabbt och enkelt. Det enda jag behövde göra var att snygga till innan det skulle vara visning och skriva under lite papper. Jag kommer aldrig mer att anlita en lågbudgetmäklare..

2010-03-25 @ 00:47:14
Postat av: Fisken

Tack. Kommer inte anlita dem.

2010-05-12 @ 15:27:08
Postat av: Lina

bullen: Om du tycker att 5000 kronor är rimligt för en annons så ska jag ge dig ett kanontips. Prova blocket! Du vet inte riktigt vad du pratar om va? "Avancerade kontraktpapper".. Så trots att du suttit i styrelsen för en medelstor brf har du ingen koll på vikten av att alla överrenskommelser mellan en köpare och säljare regleras korrekt i överlåtelseavtalet. Ni andra: bortse från bullens kommentar. Han har absolut noll koll på vad han pratar om. Om man inte har djupgående kunskaper inom juridik och fastighetsrätt ska man ALDRIG ge sig på att konstruera ett juridiskt bindande dokument. Tack för mig.

2010-05-15 @ 10:32:30
Postat av: Fe

Jag undrar hur många av dem som skriver negativt om hemverket är mäklare som vill försvara sina arvoden!?!

2010-07-04 @ 13:21:35
Postat av: Christoffer

MYCKET intressant att läsa om dina upplevelser om Hemverket, samt kommentarer inkl svaren från Hemverket. Snyggt av dem att hålla koll på bloggosfären...

Postat av: Hemverket är olagligt!!!

Hemverket begår lagbrott vid varje försäljning dom utför? Varför? Jo enligt fastighetsmäklarlagen måste mäklaren besiktiga varje bostad innan den säljs! kolla med fmn om ni inte tror mig!!!

2010-11-03 @ 16:59:04
Postat av: Imre Marton

Lite svar från Hemverkets Vd:

Fördelarna med dagens teknik som t.ex. bloggar m.m. är människors rätt att uttrycka sig utan censur m.m. Egna upplevelser eller synpunkter som man kan förmedla till andra är alltid bra. Nackdelarna, enligt min mening, är att en del mänskor tar sig rätten att använda dessa forum för att kritisera och sprida rykten som i många fall kan vara förödande för både företag och privatpersoner.

Jag har läst många bloggar och andra inslag om oss på Hemverket och blir ofta väldigt glad eftersom det nästan jämt är positivt. Man måste vara klar över att om man som vi utmanar en hel bransch så får man också en del fiender. Som ”bloggägaren missstorm” själv påpekar så är det snart tvår år sedan hon anlitade oss och vi har självklart förändrat mycket sedan dess. Låt mig då förtydliga några saker för er som orkat läsa så här långt och vill veta mer:

Hemverket genomför årligen tusentals fastighetsförmedlingar och har helt vanliga fastighetsmäklare anställda på företaget. Vi följer självklart alla lagar och bestämmelser (som en av tyckarna ovan verkar ha en annan uppfattning om). Att tro att vi dagligen skulle förmedla fastigheter utan att följa gällande lagar är ju totalt otänkbart. Och ja, vi gör ALLTID en besiktning av samtliga objekt vi förmedlar.

Mäklarbranschen har länge dragits med stora förtroendeproblem. Ett normalt mäklararvode är i stort sett det samma i dag som för 10 år sedan trots stora skillnader beträffande marknadsföring och arbetsinsats. Ändå fortsätter de flesta fastighetsmäklare med samma arbetssätt betalningsmodell som om inget hade hänt. Det är ju precis det som vi försöker att göra något åt!

När vi utvecklade Hemverket gjorde vi noggranna marknadsundersökningar bland köpare och säljare och använde resultatet som grund för att skapa ett fastighetsmäklarföretag anpassat till kundernas önskemål. Men att tillgodose allas behov är ju naturligtvis helt omöjligt vilket säkert de flesta håller med om.

Grunden i vår modell är att sätta ihop bästa laguppställning vid en fastighetsförmedling där vi tycker att säljaren skall vara en av ”spelarna” efter som du självklart kan din bostad bäst! Vi är kanske lite som IKEA där man säljer platta paket och då får skruva lite själv. En modell som sagt inte passar alla, men en väldigt stor del.

För er som undrar över vårt arvode, så fundera på hur köparna i dag hittar objekten så ligger en står del av svaret där. Över 95% av alla uppger i dag att dom själva hittat objektet på hemnet, blocket m.m. Det är alltså inte fastighetsmäklaren som letat upp köparna. Skall vi då ta betalt för det som många traditionella mäklare gör? Vi tycker inte det, utan tar betalt för det som vi tycker är rimligt för vårt nedlagda arbete vilket i dag är extremt mycket mindre för alla fastighetsmäklare.

Självklart skall vi alltid lyssna på er som använt oss för att bli bättre och driva utvecklingen framåt. Fortsätt med det! Ni som har synpunkter utan att ha egna erfarenheter, ta reda på fakta innan yttrar er och om ni är konkurrenter, utveckla er i stället för att stoppa huvudet i sanden.

I dag förmedlar vi tusentals bostäder och är stolta över att tillsammans med våra kunder vara med och förändra en hel bransch!

Med vänliga hälsningar

Imre Marton

Vd Hemverket Ab





2010-11-11 @ 11:34:16
Postat av: Carl Troedsson

Hej jag heter Carl Troedsson och är vd för en annan <a href="http://www.privatmaklaren.se">nätmäklare - Privatmäklaren.se</a>. Jag har läst ovanstående intressanta diskussion och jag hoppas att den fortsätter på ett öppet och ärligt sätt.



Självklart behövs det alternativ på marknaden - det finns inte en tjänst som passar alla. Jag tror att majoriteten av bostadsaffärerna även i framtiden kommer att ske genom traditionella mäklare. Detta eftersom att det är bekvämt att lämna bort allt jobb. Jag är dock säker på att betydligt fler än idag kommer att välja att sälja med en nätmäklare framöver. Främst för att många tjänar på att använda nätmäklare. Vi fyller en lucka på marknaden för dem som är beredda att göra lite själva och därigenom få ett lägre arvode.



<b>Varför behövs nätmäklare</b>

I många fall är priset för en mäklartjänst helt orimlig i förhållande till försäljningspriset. Ett exempel:

En säljare som skall sälja ett hus i inre Norrland och på orten finns ingen mäklarfirma. Närmsta mäklare finns i Östersund drygt 10 mil bort. Säljaren kontaktar firman i Östersund som kan hjälpa till. Mäklaren som kontaktas vill ha 40tkr för att sälja och kan då tänka sig att sköta ett par visningar, men om det blev flera visningar så får säljaren sköta dessa själv. Inga tidningsannonser ingår. Säljaren tror att han skulle kunna få lite drygt 200tkr för huset. Det innebär 20% i arvode - inte rimligt.



I exemplet ovan är det inte någon särskilt bra affär för mäklaren att åka de 20 milen fram och tillbaka till Östersund. Det är helt enkelt fel affärsmodell som används. Det är inte en bra affär för säljaren som får betala 20% i arvode och det är definitivt inte en bra affär för miljön med alla bilresorna...



Tidigare hade man i denna situation bara ett alternativ - att sälja helt privat via t.ex. Blocket. Marknadsföringen blir inte lika bra som via en mäklare, det är lätt att man missar någon del i administrationen och säljare och köpare löper därmed stor risk att hamna i juridiska problem. <b>I detta perspektiv är nätmäklartjänsten en fantastisk tjänst som löser verkliga problem.</b>



Nätmäklare är ett bra komplement till de traditionella mäklarna. Genom att välja t.ex. Privatmäklaren.se får säljaren en fotograf som kommer hem och fotograferar huset, hjälp med utformning av annonsen, professionell marknadsföring via Hemnet, Bovision, Booli m.fl, visningsmaterial till visningen, en mäklare som både säljaren och spekulanterna kan vända sig till under försäljningsprocessen och som hjälper parterna med all dokumentation. Att anlita en nätmäklare är enda sättet att få både professionell marknadsföring och en trygg hantering av affären till ett rimligt pris om man säljer ett billigare objekt.



Det är dock långt ifrån bara säljare av billiga objekt på landet som väljer att använda våra tjänster. Bland Privatmäklarens kunder finns många säljare av mångmiljonobjekt i storstäderna också. Vad är det då som får dessa säljare att välja en nätmäklare? En viktig anledning är en bättre inblick i försäljningsprocessen. Det är inte ovanligt att säljaren har "en tråkig erfarenhet" av någon mäklare sedan tidigare och nu vill ha en bättre inblick i vad som sker i samband med försäljningen. Det finns dessutom många "myter" som mäklare vill hålla levande eftersom dessa gynnar mäklarföretagen, men kanske inte alltid säljaren. Läs t.ex. gärna det här inlägget på vår nyhetssajt om hur <a href="http://nyheter.privatmaklaren.se/bostadsmarknaden/intressekonflikt-mellan-maklare-och-saljare-av-bostader/">mäklarens intresse inte alltid sammanfaller med säljarens</a>



Några andra fördelar med att själv sköta visningarna är att du självklart vet allt om din bostad och omgivningarna, du är i tid till visningarna, du kan vara mer flexibel med att ta personliga visningar och spekulanterna möter alltid en insatt och engagerad person vid visningarna.



<b>Kunderna uppskattar det vi gör</b>

Att vår tjänst fungerar väl och att kunderna generellt är väldigt nöjda med vår tjänst visades tydligt när två fastighetsmäklarstudenter från Gävle högskola förra året gjorde en en undersökning bland våra kunder. 90% av kunderna var så nöjda att de kommer att välja att sälja med oss igen. Som jämförelse kan man titta på en undersökning från <a href="http://www.kvalitetsindex.se/images/stories/resultat/2010/mortgage/SKI_om_lan_sparande_fmaklare_10.pdf">Svenskt Kvalitetsindex (SKI)</a> som gjorde bland de stora traditionella mäklarkedjorna. Där var ERA och Mäklarhuset "bäst i klassen" med strax över 75% nöjda kunder... Detta är såklart olika undersökningar som inte är direkt jämförbara, men jag tror att de flesta traditionella firmor skulle ha svårt att mäta sig med oss när det gäller kundnöjdhet.



<b>Hur väljer du mäklare?</b>

Hur skall man då göra när man skall välja mäklare? Tänk igenom om du har tid och lust att engagera dig lite extra. Om du har det kan en nätmäklare vara ett utmärkt val. Det går såklart att sälja helt privat också, men om du säljer din bostad helt privat är det viktigt att du läser på noga och helst tar hjälp med dokumentationen av affären. Hanteringen av kontrakten brukar man kunna få hjälp med för några tusenlappar från en mäklare som gör en skrivuppdrag (dvs, bara sköter kontrakten och övriga handlingar i samband med affären när du redan har hittat en köpare). Vill du däremot slippa att engagera dig i din försäljning så skall du välja en traditionell mäklare.



En allt vanligare företeelse när man väljer mäklare är att använda en <a href="http://nyheter.privatmaklaren.se/nyhetsbrev-2/ta-in-offerter-fran-maklare">offerttjänst för mäklare på nätet</a> som Bostart, Mäklare.se, HittaMäklare eller mäklarlistan. Det man skall vara medveten om är dock att dessa tjänster inte kostar dig som säljare något direkt, MEN mäklaren får betala några tusenlappar för att få in uppdrag denna väg. Därför är det många etablerade mäklare som inte är med och lämnar anbud via dessa tjänster eftersom de inte vill betala pengar till ytterligare en mellanhand.



Lägg energi på att välja en mäklare som gör ett bra jobb. Läs gärna det här inlägget på vår nyhetssajt <a href="http://nyheter.privatmaklaren.se/nyheter-2009/guide-valja-maklare/">om att välja mäklare</a>. Oavsett om du väljer en nätmäklare eller en traditionell mäklare så be att få referenser som du kan ringa. Vi på <a href="http://www.privatmaklaren.se/referenser">Privatmäklaren har t.ex. samlat några referenser här</a> Alla seriösa mäklare kan lämna referenser som kan berätta hur de upplevt försäljningen.



Flera bra alternativ på marknaden för fastighetsmäklartjänster och en öppen diskussion kring dessa är bra för alla!



Om du orkat läsa ända hit har du gjort ett bra jobb och kommer säkert hitta precis den mäklare och tjänst som passar dig ;-)



Har du frågor eller åsikter om bostadsförsäljningar eller om det jag har skrivit ovan är du hjärtligt välkommen att höra av dig till mig



Carl Troedsson

[email protected]

Privatmäklaren Skandinavien AB

Sankt Eriksgatan 82, 113 62 Stockholm

Vxl: 010 762 62 10 | Direkt: +46 8 120 786 70 | Mobil: +46 707 60 13 75

www.privatmaklaren.se

Privatmäklaren.se - Tillsammans för en bättre bostadsaffär



2010-12-07 @ 11:48:37
URL: http://www.privatmaklaren.se
Postat av: Sten

Vilka töntar och utsugare, fan värre att anlita hemverket eller privatmaklaren än en vanlig mäklare, en vanlig mäklare gör ju i alla fall nåt!

2011-02-10 @ 14:08:35
Postat av: Carl Troedsson

Hej Sten, tråkigt att du har den inställningen till det vi gör. Du är hjärtligt välkommen på ett studiebesök på vårat kontor så kan du göra en mer insatt bedömning av vår arbetsinsats.



Om du hade rätt tror jag inte att vi skulle få sådana här omdömen från våra kunder:

http://www.privatmaklaren.se/referenser



I vår tjänst ingår allt utom visningar. Och frågan är om om visningarna är värda 40-50- eller kanske 100tkr? Vi tycker inte det. I vår mening kan säljaren i de flesta fall sköta visningen bättre än vad en mäklare kan.



Vänliga hälsningar



Carl

2011-04-05 @ 09:20:10
URL: http://www.privatmaklaren.se
Postat av: Tore

Aldrig i helvetet hemverket eller nån annan nätmäklare besiktigar alla objekt som dom ska enligt fastighetsmäklarlagen innan en försäljning. Dom säljer ju över hela sverige men mäklarna sitter i göteborg, hur fan ska det gå till för 5000 spänn??

Det bara skriker lagbrott!! Kolla med fastighetsmäklarnämden själva dom ska besöka alla objekt innan dom får hjälpa till att sälja dom.

2011-04-27 @ 15:49:24
Postat av: Emmy

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-19 @ 00:47:48
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Krysmin

Har anlitat Hemverket som mäklare och så här tycker jag:

+Billigt
+Bra webbannonsering (Hemnet, Blocket och annonsen kom upp på Booli automatiskt via Blocket, helt ok presentation på Hemverkets egen sida, ok fotografering osv)
+ Trevligt bemötande från mäklare och kundtjänst

- Mäklaren ringer inte runt och startar igång budgivningen, vilket gör att det blir trögt i början. Alla kommer inte med på tåget om man inte själv ringer runt och att ringa runt själv upplevde jag som både tidskrävande och svårt att hinna med under ens vanliga arbetsdag.
- Problem med inofficiella bud. Då man själv håller kontakt med spekulanterna fick jag många muntliga bud direkt till mig, som budgivaren inte ville lägga in i Hemverket system. Vilket gjorde att budgivningen inte riktigt steg så mycket som den hade kunnat. Det blir ett extra moment att be spekulanten att ringa in budet till kundtjänst, och oftast skedde inte så.
- Ingen värdering och otillräcklig vägledning i val av utgångspris.
- Ingen marknadsföring i pappersmedia och när jag själv satte in en annons i GP kunde jag inte använda Hemverkets logo (pga GPs regler för privat annonsering)

Att mäklaren får provision motiverar mäklaren till att sälja lägenheten till ett högt pris. Det säger sig självt – man får vad man betalar för.

Summa summarum hade jag inte anlitat Hemverket igen. Visserligen har jag lärt mig mycket om bostadsförsäljningar nu så egentligen är det nu det skulle kunna gå bra. Var inte tillräckligt förberedd och borde haft bättre koll på motsvarande lägenheter (man kan ju få reda på mkt statestik via Hemnet och Booli). Och sen handlar det väll om hur mkt säljare man är egentligen och hur mkt tid man kan lägga ner på att t ex tillverka skyltar och marknadsföra lägenheten.

2013-10-10 @ 17:58:40
Postat av: Lasse

Hemverket är på väg mot konkurs. Imre Marton hade ett annan företag som hette Inner i Göteborg AB som gick i konkurs.
Tror en säljareatt deponerad på klientmedelskontot är t ex handpenningen i tryggt förvar så kan besvikelsen bli stor. Ett aktuellt rör en konkurs, där en konkursboförvaltande advokat nu blankt vägrar att ge säljaren vad mäklaren deponerat.

2013-10-27 @ 21:12:52
Postat av: Fredrik Sundberg

Jag hade verkligen önskat att jag hade läst detta INNAN jag köpte ett hus via "Hemverket".

Herregud vilket strul.

2014-03-07 @ 09:42:29
Postat av: Jan och Monika

Vi anlitade Hemverket för att sälja våran skogsfastighet.Något vi aldrig har ångrat! Det såldes på 3 månader! Visserligen gjorde vi jobbet men vi hade en utmärkt kontakt med Hemverket.Var lite trög ibland, fattade inte, men de hade ett stort och vänligt bemötande mot oss.Vi har haft vanlig mäklare förut, men anser att de tar ett stort överpris. Vi rekomenderar Hemverket!

2015-03-16 @ 10:17:13
Postat av: Nadja Baltby

Hej alla ni som funderar på att anlita Hemverket! Vi har precis sålt en bostadsrätt via dom. Dessförinnan hade vi flera mäklare som skulle värdera vår bostad. Alla dom gick långt under det priset som vi hade tänkt oss och dessutom begärde ca 70 000 kr i arvode. Då ringde vi till Hemverket. Mäklaren kom och hade samma åsikt som vi om priset. Hon skrev avtal på platsen, tog bilderna och annonsen publicerades professionellt samma dag och på alla platser som andra mäklare har. Dagen efter såldes vår fina bostads rätt på första visningen och vi fick dessutom bud över begärda priset. Hemverket reagerade snabbt och effektivt, kollade upp köparen och begärde medlemskap i föreningen också samma dag. Två dagar efter betalade köparen kontant insatsen på Hemverkets kontonr och dom överförde pengarna direkt till vår konto då dom hade fått godkännande av medlemskap på köparen bara några timmar innan. Att dom skulle ta pengarna och gå i konkurs är nonsens! Vi har nu tjänat några tusen kronor mer tack vare att vi anlitade Hemverket istället för traditionella mäklarfirmor. Dessutom var det en stor plus att vi själva visade lägenheten för vem kan berätta allt om bostaden lika bra som vi själva och svara på kundens alla frågor. Vi rekommenderar Hemverket på det bästa. Så nöjda har vi aldrig varit med en försäljning så tack Hemverket!!!!

2015-03-31 @ 13:07:03
Postat av: Kajsa

Hej! Står i begrepp att sälja min br i sthlm. Finns det någon mer som har erfarenhet av att nyligen sålt sin lägenhet med hemverket. (tänker på att många av ovan kommentarer är bra men har ett par år på nacken)
Tack på förhand!

2015-05-10 @ 09:55:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Blogg listad på Bloggtoppen.se