Ett lysande fynd

Sommarens stora fynd har jag gjort hos Röda korset. Gissa om jag blev lycklig när jag fick syn på Verner Pantons bordslampa Panthella där!?! Nu försöker jag visserligen plastbanta här hemma, men denna designklassiker som introducerades av Louis Poulsen 1971 kunde jag helt enkelt inte stå emot!
 
Min lampa är vintage och inte nytillverkad, vilket bl.a. syns på att lampknappen sitter på lampans fot (på senare versioner sitter knappen på sladden). Först trodde jag att det var fel på lampan, men det visade sig snabbt att man måste trycka två gånger på knappen för att tända lampan. Det är inte ett fel, utan en funktionalitet som finns på orginalversionen! Lampan levererades då med en speciell glödlampa som lyste med 60, 100 eller 160 watt beroende på hur många gånger man tryckte på knappen. Denna gamla dimmer-funktionalitet är alltså anledningen till att jag med dagens moderna lampa iskruvad måste trycka två gånger för att den ska tändas (eller släckas).
 
 
 
Trackback
RSS 2.0 Blogg listad på Bloggtoppen.se