Utemöbler på plats & undvika plast

Utemöblerna är på plats. Lite grönska och småpiff behövs innan det blir riktigt mysigt. Men vi har redan konstaterat att det fungerar bra att sitta här och dricka vin i år också.
 
 
Årets nyhet är att min snygga, randiga matta har fått flytta ut från köket. Jag har nämligen läst en mycket intressant bok; "Den onda badankan". Den handlar om barn och alla osynliga gifter i våra hem. Det är ju helt vansinnigt att vi omger oss med plast som innehåller kemikalier som kan orsaka bl.a. cancer, hormon- och beteendestörningar hos våra barn! Plötsligt kändes det inte längre ok att lilltjejen satt i köket och tuggade på vår snygga matta av PVC... Alltså fick den flytta ut. Och det räcker inte med att låta plastmattan flytta ut. Här ska plastbantas! Men jag misstänker att våra goda intentioner rinner ut i sanden om vi går för hårt ut från början. Vi mjukstartar därför med tre nya, enkla  "regler" här hemma:
  1. Ta med egna tygkassar när vi åker och handlar mat (Varför har vi inte gjort det tidigare?!)
  2. Sluta värma mat i plastlådor/plasttallrikar etc.
  3. Undvik att köpa hem plastprylar när det finns andra alternativ
Tänker du på vilka gifter ni omger er med hemma? Har du några bra tips på vad du i så fall gör för att minska på dem?

Kommentarer
Postat av: Gardenhouse

Så klokt!
Jag har tygmattor inne, har käll sorterat sedan urminnes tider, köper svenskt i allt så långt det någonsin går, helst också närproducerat. Har inte ens en micro, värmer i kastrull och ugn numer finns ju tom. upptinings funktion på dem.
Komposterar mat avfallet, det och ko-skiten är ju toppen gödsel :)
För att inte tala om återbruk och loppis fynd. Listan kan ju göras hur lång som helst och jag gillar ämnet!
Var rädda om er,
Kram Sussi

Svar: Kul att höra vad du gör! Micron använder jag flera gånger om dagen så den har jag svårt att tänka mig ett liv utan. Men så har vi en dålig spis/ugn också... Kompost är jag sugen på. Du kanske kunde skriva ett inlägg om hur man kommer igång med det..?! :)
Kram!
MissStorm

2013-05-16 @ 15:41:19
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: fia

ja detta med gifter har jag bearbetat här hemma ett tag nu och bytt ut flaskan med ajax till såpa, Släpar inte hem enmassa pant i onödan utan tar hellre kran vatten och kolsyrar hemma .
Gör rent vasken med citron och bakpulver,det är vad jag kommer på just nu .
Loppis så klart med . Bra ämmne att ta upp.
Önskar dig en trevlig dag .,

Svar: Bra med lite städtips! Det där med kranvatten tjatar jag på mannen om. Själv dricker jag mest mjölk... Ha det så bra!
MissStorm

2013-05-16 @ 16:43:40
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
Postat av: Livet på solsidan

Återvinning gillar vi! Att t.ex. sälja på Tradera och Blocket har gett oss extrapengar. Bl.a. bekostade det vi fick in där resan till Madrid. Som bonus är källaren röjd och inte knökfull längre. Bara det är värt jobbet!

Såpa är bra till det mesta. Sen doftar det ju helt underbart!

1. Alltid. Finns ju hur många snygga tygkassar som helst (om nu snygghet är viktigt...). Dessutom passar tygkassarna så mycket bättre i cykelkorgen än vad en sladdrig plastkasse gör.
2. Nja. Där kan vi bli mycket bättre!
3. Ja, där blir det en check.

Lycka till med bantningen. Det kommer att gå bra. Bara man ger sig tusan på det!

Grattis i efterskott till lilltjejen!
Snart stora tösen :)

Kram Tamara

2013-05-20 @ 10:14:01
URL: http://livetpasolsidan.blogg.se
Postat av: Kikan

Heja dig! SÅ rätt. Ja, du vet ju hur rabiat jag har blivit på den fronten :) Och ju mer man läser och ju mer man får veta desto mer vill man go eco för hela slanten.

Jag har till och med slutat att färga håret....i alla fall ska jag låta håret vara ett tag nu. Så att det och resten av kroppen slipper lite kemikalier ett tag.

Kram Kikan

Svar: Heja dig med! Hade det inte varit för dina intressanta inlägg hade jag kanske inte börjat intressera mig för det här ämnet! Så tack!
Kram
MissStorm

2013-05-27 @ 20:28:22
URL: http://hemmahoskikan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Blogg listad på Bloggtoppen.se