Dopfika

Vi har haft dop för lilla J. Det var en fin stund i kyrkan här brevid, där vi gifte oss förra året. Efteråt bjöd vi på mat och fika hemma hos oss.
 
Jag har länge varit sugen på att baka egna tårtor och täcka dem med sockerpasta och nu har jag provat det! Tårtorna fyllde vi med hallon- och chokladmousse. De blev väldigt söta, men det hindrade inte mig från att äta upp alla rester... En lärdom till nästa gång är att se till att ha tillräckligt mycket sockerpasta hemma för att det ska räcka att täcka tårtorna med... Men för att vara första gången blev resultatet helt ok. Och alla blommor jag tillverkat hjälpte till att dölja skavankerna. Förutom tårtor hade jag bakat cake pops, kärleksmums, chokladbollar, macarons och halloncookies. Jag höll på i flera dagar men fick som tur var hjälp av en kompis en dag. Det är svårt att hinna med så mycket annat än lilla J.
 
Eftersom jag gillar rosa, men är smått allergisk mot det allt för stereotypa rosa-gulliga gick färgtemat i både rosa och blått.
 

Kommentarer
Postat av: Livet på solsidan

Men wow! Vilket smarrigt - och snyggt - gottebord. Jag hade garanterat fått ont i magen om jag varit med på det dopet...

Har du gjort alla de blommorna själv? De är superfina, men oj vilket pillerijobb. Tur du fick lite hjälp.

Kram Tamara


Svar: Tack! Jag fick inte ont i magen men höjde dosen socker som behövs för att stilla mitt sockerberoende rejält. Ville jag tidigare ha en tesked honung i te vill jag nu ha ett par matskedar...
Min kompis hjälpte mig att stansa ut blommor, men hon tyckte att det var för mycket överkurs att vika upp kronbladen och rita dit nervtrådar så det fick perfektionisten i mig göra själv. :)

Kram
MissStorm

2012-11-06 @ 17:32:30
URL: http://livetpasolsidan.blogg.se
Postat av: Erika Kvarnlöf

Suuuuperfina tårtor!!! Visst är det kul att göra egna? Efter lillkillens dop hade jag träningsvärk i armarna efter att ha kavlat sugarpaste. Jag hade inte tillräckligt med sugarpaste så jag fick kavla så nedrans mycket....lärdom :) Kram Kikan

Svar: Tack! Det var superkul! Men kavlingen delegerade jag till H när jag upptäckte att jag hade för lite sockerpasta och behövde så tunt lager som möjligt. Gjorde en akut utryckning till affären 5 min innan de stängde men de hade bara färdiga rosa marsipanlock. De var ännu svårare att knåda ihop och kavla ut...
Har njutit av utställningstårtorna i din blogg. Ännu mer imponerande nu när jag försökt själv...

Kram
MissStorm

2012-11-06 @ 21:23:27
URL: http://hemmahoskikan.se/
Postat av: Gardenhouse

Åh ett såå sött dop!
Vilka bakverk så läckra för ögat lika så för munnen kan jag tänka...
Toppen snyggt!!!

Javisst har jag börjat julpyssla, älskar att pyssla över huvud taget ;)

Kram Sussi

Svar: Tackar!

Men då så. Ni verkar vara flera som börjat julpyssla redan så då borde jag inte vara en galning om jag också drar igång... :) Julen är ju årets stora pysselhögtid!

Kram

MissStorm

2012-11-06 @ 21:40:50
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Postat av: Anna

Men, oj vad duktig du är! Så himlans fina tårtor! Du har ju verkligen talang för konditorsyrket!

Tack för kommentaren hos mig! Jag laborerar med amaryllisen så får vi se vad som händer!

Svar: Tack så mycket Anna. Det var roligt så jag kommer absolut att fortsätta öva. :)
MissStorm

2012-11-06 @ 21:48:10
URL: http://husprojektet.bloggplatsen.se
Postat av: Amanda - Amandas jul

Åh, vad glad man blev av alla färger! Superfint.

Svar: Tack Amanda!
Kul att du lämnade en kommentar. Nu ska jag kolla in din blogg.
MissStorm

2012-11-07 @ 17:07:57
URL: http://amandasjul.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0 Blogg listad på Bloggtoppen.se